Ympäristötavoitteeni

,

Ilmastonmuutoksen torjunta ja viihtyisä lähiympäristö tärkeitä

Espoolla on tavoite olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Nyt pitää varmistaa, että tavoite toteutuu. Ilmastonmuutoksen hillintä edellyttää, että päästöjä vähennetään kaikkialla. Kunnan ja kuntalaisen näkökulmasta kolme tärkeintä ovat rakennusten lämmittäminen, liikkuminen ja ruoka.

Rakennusten lämmitys päästöttömäksi

Iso osa Espoosta on kaukolämmön piirissä. Tärkeä, että myös kaukolämmön osalta hiilineutraalisuustavoitteet toteutuvat. Siihen liittyy muun muassa suunnitteilla oleva datakeskus, jonka hukkalämpö johdettaisiin kaukolämpöverkkoon. Toteutuessaan hyödyt Espoolle ja Suomelle olisivat päästöjen laskun kautta merkittävät.

Uudet rakennukset ovat energiapihejä. Mutta meillä on paljon vanhaa asuntokantaa, joita lämmittäessä paljon lämpöä menee harakoille. Päästöttömien lämmitystapojen, kuten maalämmön, ilmalämpöpumpun ja aurinkopaneelien takaisinmaksuaika on lyhentynyt. Energiatehokkuuden parantaminen vähentää myös lämmityskustannuksia. Jos samalla luovutaan öljylämmityksestä, vähenevät päästöt merkittävästi. Monelle taloyhtiölle investointi on kuitenkin edelleen liian kallis. Vähähiilisiä lämmitysinvestointeja ja energiatehokkuutta pitää tukea, jotta useammalla olisi niihin mahdollisuus.

Liikkumisen päästöjä pitää saada alas, mutta ei arjen kustannuksella

Liikenteen päästöjä pitää saada vähennettyä. Autoilun rajoittaminen tai ruuhkamaksut eivät ole oikea keino. Autoa ja julkista liikennettä ei pidä laittaa vastakkain. Espoossa monessa lapsiperheessä auto auttaa ruuhkavuosien arjen ja työn tasapainottelussa, kuten kuskauksissa kodin, päiväkodin, koulun, työpaikan ja harrastusten välillä.

Esimerkiksi yksinhuoltajalle ruuhkamaksu olisi lisävero siitä, että illalla ehtii olemaan enemmän lasten kanssa. Palveluammateissa toimivilla ei useinkaan ole mahdollisuutta valita etätyötä tai joustavaa työaikaa. Espoo on myös pinta-alaltaan iso eikä kaikissa paikoissa ole mahdollisuutta saada joukkoliikennettä lähelle kotia.

Ruuhkamaksu olisi lisävero siitä, että illalla ehtii olemaan enemmän perheen kanssa.

Sähköautot ja muut vähä- tai nollapäästöiset autot vähentävät liikenteen päästöjä. Espoossa pitää kaavoituksella ja muilla keinoilla varmistaa, että tarjolla on riittävästi lastauspaikkoja sähköautojen määrän kasvaessa lähivuosina.

Espoossa pitää olla riittävästi latauspaikkoja, kun sähköautojen määrä kasvaa lähivuosina.

Joukkoliikennettä pitää kehittää houkuttelevammaksi vaihtoehdoksi. Tarvitsemme siis toimivampaa joukkoliikennettä. Erityisesti poikittaisliikenne ja Espoon sisäinen liikenne pitää saada paremmaksi. Metro pitää saada täysimääräisesti hyödynnettyä. Vuoroja Tapiolasta eteenpäin pitää lisätä.

Sekä juna- että metroradan varteen tarvitaan lisää liityntäpysäköintipaikkoja.

Sekä juna- että metroradan varteen tarvitaan lisää liityntäpysäköintipaikkoja. Ennen koronaa esimerkiksi Leppävaaran tai Tapiolan liityntäpysäköintipaikat loppuivat jo kahdeksan aikaan. Sama on odottavissa, kun pääsemme koronan jälkeen palaamaan normaaliin arkeen.

Kevyen liikenteen väylien – pyörä- ja kävelyteiden – pitää olla kunnossa ja reittiverkoston kattava. Koska metroon ja junaan voi ottaa pyörän, tarjoaa tämä toimiessaan myös osalle hyvän vaihtoehdon työmatkojen taittamiseen. Eikä sovi unohtaa niitä kaikin puolin suotuisia terveysvaikutuksia, joita saa, kun vaihtaa edes osan autoilusta kävelyyn tai pyöräilyyn. Mutta kuten sanottu, tilanteet ovat erilaisia ja toimiva kaupunki huomioi tämän.

Kouluruoassakin maku on tärkeää

Kouluruoassa pitäisi suosia paikallisia tuottajia eli lähiruokaa. Kannatan kasvisruokapäivää kerran viikossa. Kasvisruoka tarvitsee usein enemmän ja eri mausteita kuin liharuoka ja makuun kannattaa panostaa. Kouluruoassa – kuten muissakin aterioissa – tärkeää on vähentää hävikkiä.

Viihtyisä lähiympäristö

Rantaraitti, Nuuksio ja Espoon luontopolut ovat hyviä ulkoilupaikkoja. Koronan myötä useampi espoolainen on löytänyt ulkoilu- ja ulkoliikuntapaikat. On tärkeä, että näitä kehitetään ja pidetään kunnossa.

Jokaiselle espoolaiselle lähiympäristön tulee säilyä viihtyisänä.

Menestyvä kaupunki kasvaa ja kehittyy. Espoossa on viisi kaupunkikeskusta. Radan varrella rakentamista kannattaa tiivistää. Samaan aikaan tulee pitää huoli, että jokaiselle espoolaiselle lähiympäristö säilyy viihtyisänä.

Julkiset hankinnat auttavat myös kiertotaloudessa

Kiertotaloudesta tulee usein ensimmäisenä mieleen jätteen lajittelu ja se onkin yksi tärkeä osa. Sanotaan, että kiertotaloudessa yhden jäte on toisen raaka-aine. Kiertotalous on paljon muutakin kuin kierrätystä. Kiertotalous lähtee siitä, että vähennetään jätteen syntymistä.

Innovatiiviset julkiset hankinnat auttavat uusien teknologioiden ja ratkaisujen käyttöönotossa. Myös Espoon kannattaa kehittää tätä. Innovatiiviset julkiset hankinnat auttavat espoolaisia ja suomalaisia yrityksiä menestymään maailmalla, kun yritykset saavat viennille tärkeitä kotimaisia referenssejä.

Innovatiiviset julkiset hankinnat auttavat espoolaisia yrityksiä menestymään maailmalla.